LUBUK EMAS DALAM MODAL INSAN

Dalam usaha kerajaan yang menekan pembangunan sumber manusia yang berteraskan kepada Sains dan Teknologi, melalui modal insan amatlah wajar disokong oleh semua pihak. Usaha tersebut adalah satu pelaburan yang menguntungkan pada masa akan datang. Keprihatinan kerajaan dalam bidang pendidikan dan latihan di peringkat sekolah, Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta dan beberapa institut teknikal menjadi suntikkan kepada pembangunan dan kemajuan negara yang akan menghadapi wawasan 2020 yang mampu bersaing diperingkat global. Sememangnya peruntukan yang disediakan 5 bilion ringgit untuk membangunkan modal insan menjadi semangat dan galakkan bagi menyahut pendidikan sepanjang hayat. Usaha ini, sudah tentulah memberi impak yang positif dalam jangka masa yang panjang.

Selain itu juga kerajaan telah menyediakan kemudahan untuk pelajar kurang upaya dan para pelajar yang belajar di institusi luar negara dengan memberi pelepasan cukai sebanyak 4 ribu ringgit. Di tambahkan lagi pihak kerajaan berusaha untuk mengatasi masalah pengganguran dengan menyediakan kemudahan Skim Usahawan Muda, menambah pengambilan pelatih dan memperkenalkan kursus baru di setiap Pusat Latihan Kemahiran Negeri, program PROSPER siswazah dengan bantuan 50 ribu kepada 200 graduan terpilih, untuk memulakan perniagaan dan memberi pelepasan cukai sebanyak 2 kali bagi tempoh 3 tahun untuk syarikat swasta yang dipilih oleh kerajaan bagi menggalakkan pengambilan graduan yang menganggur. Kemudahan-kemudahan yang telah diberi diharapkan jangan disalahguna khususnya golongan pelajar kerana ini adalah satu peluang keemasan yang harus dinikmati oleh setiap pelajar dan semua pihak. Menggunakan kemudahan tersebut sepenuhnya dapat menyumbang ke arah pertumbuhan ekonomi negara berasaskan ilmu.

Betapa kerajaan mengiktiraf profesion perguruan dengan menaik taraf maktab perguruan menjadi Institut Pendidikan Guru bagi memantapkan lagi pemilihan bakal guru dan kesesuaian persekitaran kerja. Langkah yang dibuat juga sebagai usaha sasaran kerajaan menjelang tahun 2010, sebanyak 100 peratus guru siswazah diperingkat sekolah menegah dan 50 peratus guru siswazah diperingkat rendah. Ini jelas menunjukkan kerajaan telah memberi penekanan penting terhadap golongan pendidik yang akan membimbing produk- produk (pelajar-pelajar) untuk melahirkan modal insan yang berkualiti dalam negara.

Bagi pandangan saya, modal insan yang akan dilahirkan, bukan saja dipenuhi dengan ilmu-ilmu duniawi (Hadhari) malah ilmu-ilmu ukhrawi (Syarie) yang seimbang dengan arus kemajuan negara. Saya percaya dengan penerapan Islam Hadhari, telah banyak membuka mata dikalangan masyarakat khususnya golongan mahasiswa dan siswi untuk terus mengiatkan lagi usaha membantu kerajaan dalam Research and Development seperti cendikiawan zaman para Khalifah Ar-Rasyidin yang telah membantu ke arah kepesatan ilmu khususnya dalam Sains dan Teknologi Islam, sehingga mengelapkan
tamadun barat pada ketika itu.

Justeru itu, negara perlu menguasai dan memiliki segala cabang ilmu sebagai persediaan ke arah kekuatan kedaulatan negara. Kita janganlah menjadi kuli di negara sendiri, kita harus menjadi tauke di tanah air kita sendiri. Bukan setakat itu saja, negara luar juga harus segan pada kita kerana kita menguasai dan memiliki setiap cabang ilmu dan nilai akhlak yang tinggi mengikut acuan kita sendiri.

Oleh yang demikian peranan kita untuk mengembeling tenaga bagi memastikan penekanan kerajaan terhadap pembangunan modal insan dapat dicapai. Seperti kata YAB.Perdana Menteri kita, “Berkerjalah Bersama-sama Saya , Bukan Berkerja Untuk Saya”. Untuk tempoh 14 tahun akan datang, di atas kejayaan kita, ketika itu seharusnya kita menoleh kebelakang untuk mengingati semula, fungsi kerajaan membangunkan modal insan. Pada ketika itu juga, kita akan berkata. “Tanpa lubuk emas (modal insan) aku tak kan jadi manusia yang bermanfaat, aku bersyukur padaMU, ya Allah diperintah oleh kerajaan yang prihatin”.

MOHD IMRAN NUL HAKIM BIN DERASIP
EXCO PENERANGAN DAN ISU SEMASA
MAJLIS PERWAKILAN MAHASISWA
UNIVERSITI MALAYA 2005/2006

0 comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda di sini setelah selesai membaca. Terima kasih.