Hati Vs Akal yang berfikir



“Ikut hati mati, ikut rasa binasa” perumpaan ini sering kita dengar  namun tak semua yang boleh memahami dengan tepat. Kalau mahu diungkapkan perumpaan tersebut secara ringkasnya ia berbunyi seseorang yang gemar mengikut kehendak hati atau rasa hati tanpa mengikut kehendak akal pasti akan menghantar dirinya ke dalam belenggu masalah yang bisa hadir dalam pelbagai keadaan.

Penciptaan akal yang berfikir ini merupakan garis pemisah antara manusia dengan binatang dan antara manusia dengan makhluk yang tidak diberikan akal. Meletakkan akal pada tahap yang tertinggi bisa saja membuat seseorang itu mempunyai martabat/ makam yang tinggi. Akal yang akan membawa manusia dalam pelbagai emosi yang dipilih umpamanya gembira, suka, malu, sedih, pilu, pendiam, marah, benci dsb. Maka terbentuklah hati-hati yang pelbagai macam hasil daripada akal yang berfikir. Jika akal yang berfikir dihalakan kepada tujuan yang betul maka hati ini bisa sampai tujuannya iaitu kepuasaan diri, jika tidak maka akan berlaku sebaliknya.

Dalam banyak hal, seseorang mungkin telah tertipu dengan pujuk rayu atau rasa hati, seolah-olah hati itu yang menjadi akal fikirannya tanpa menggunakan akal untuk  berfikir sejenak atau berfikir panjang dalam membuat sesuatu keputusan. Seseorang daripada kita amat jarang menggunakan akal fikiran bagi mempertimbangkan sesuatu perkara yang boleh mempengaruhi setiap keputusan dalam kehidupan. 

Seseorang yang biasa mendidik akalnya untuk banyak  berfikir pasti bijak membuat pertimbangan baik dan buruk dalam sesuatu keputusan yang bakal ditempuh. Sebab dan akibat pasti telah menjadi mainan dirinya. Maka orang seperti ini sememangnya telah bersedia dalam apa pun keadaan yang patut diterima. Buya Hamka pernah menulis “Orang yang berakal tidak berduka cita apabila ada cita-citanya di dunia yang tidak sampai atau nikmat yang meninggalkanya”. Orang yang  berakal pasti tidak pernah kenal makna putus asa sekalipun dia mencuba berkali-kali. Sekiranya gagal juga maka segalanya diserahkan kepada tuhan sang pencipta dan dia tidak kesal walau sedikit pun.

Lantas, bagaimana akal yang berfikir ini harus dididik?. Bagi manusia yang berakal cara yang terbaik untuk mendidik akal sendiri adalah dengan membuat perenungan terhadap berita-berita yang indah dan berita-berita yang menakutkan melalui kitab suci Al-Quran yang dikatakan sebagai kitab renungan semesta alam bagi orang-orang yang berakal. Banyak kesempatan Allah membangkitkan peristiwa-peristiwa dan juga imbuhan-imbuhan kepada manusia agar manusia dapat merenung dan menggunakan akalnya supaya manusia itu menjadi sempurna untuk menjalani hakikat kehidupan yang sebenar dengan mengikut petunjuk yang ditunjuki oleh Allah, Rasul dan Ahlul Bait. Saidina Husin pernah berkata “Akal manusia tidak akan sempurna, kecuali dengan mengikuti hak dan hakikat.”

Orang-orang yang berilmu pasti gemar memikir. Justeru, dengan mempelajari ilmu yang bermanfaat bisa saja memberi sesuatu yang baru terhadap akal. Ini juga salah satu proses mendidik akal untuk sentiasa berfikir. Ada juga yang mencari jalan menjelajah ke tempat-tempat yang baru dan indah untuk mengaktifkan akal. Ada juga yang menimba pengalaman hidup yang dilalui untuk meningkatkan kualiti akalnya agar lebih berfikir panjang.

Hakikatnya, akal yang baik, akan melahirkan hati yang suci dan tenang dalam setiap perilaku seseorang. Kadangkala terdapat kontradiksi antara akal yang baik dengan perilaku negatif yang luar daripada kawalan akal, ini dinamakan nafsu. Seseorang itu sentiasa dihukum atas perilaku negatifnya. Walau bagaimanapun, seseorang tidak mudah menghukum seseorang yang lain dengan melihat dengan perilaku negatif  sahaja kerana barangkali perilaku negatif yang datang sekali-sekala ini bisa dikawal dengan akal yang waras menjadikan sesorang itu berubah dengan begitu baik. Barangkali juga perubahan itu dipengaruhi oleh hati yang asalnya suci tadi.

Dari sudut yang lain, terdapat visualisasi yang merangsang akal yang luhur dan bisa mempengaruhi hati. Sebagai contoh tindakan reflect dari hati apabila melihat dan merasa simpati dengan kanak-kanak yang tidak berdosa mati dibom. Tindakan secara visualisasi ini yang merangsang akal untuk memikirkan kesedihan yang tertimpa ke atas kanak-kanak sehingga hati menjadi sayu dan pasti meluruhkan air mata.

“Hati dan Akal” kedua-duanya bisa saja mati. Mati dalam keadaan yang sangat hitam dan gelap disebabkan sengaja mematikan akal kerana dipengaruhi oleh kuasa, kepuasan nafsu, harta benda, pangkat dan sebagainya. Ditambahkan lagi mereka menjauhkan diri mereka dengan tuhan dan tidak mahu mengikut jalan-jalan yang telah ditunjukkan oleh rasul dan Ahlul Bait. Mereka mencintai dunia yang seolah-olah tidak akan berlaku kiamat. 

Namun di sini, kita tidaklah menolak secara total kata hati, cuma kita tekankan dalam konteks akal didahulukan berbanding hati. Jadikanlah akal sebagai  teman nasihat yang rapat dengan kita manakala hati sebagai pengikut yang setia dengan akal.

Mohd Imran Nul Hakim
Petaling Jaya Selangor


Baca Selanjutnya...